Waarom is speciaalbier zo populair?

Het is inmiddels al meerdere jaren gaande, en het lijkt erop alsof de speciaalbieren gaan blijven. Zoals in het Engels mooi gezegd wordt: "They're here to stay". Bij elke bar en kroeg kan je intussen wel een paar verschillende speciaalbiertjes van de tap krijgen, en proeverijen zijn erg populair. Het lijkt meer te zijn dan een korte rage, want zoals ik al zei is het al jarenlang populair intussen. Wat zijn nou de redenen dat speciaalbiertjes zo in trek zijn geraakt? Er zijn een aantal goede redenen waarom je termen als een ipaatje, een kriek of een tripel steeds vaker hoort. Als je nog niet verder bent gekomen dan jouw vertrouwde pils dan mis je echt iets. probeer de volgende keer dat er gedronken wordt eens een aantal speciaalbiertjes. Zoals ik zei zijn er verschillende redenen waarom speciaalbier voor veel mensen de eerste keuze is geworden, en die leg ik hier uit!

Terugkeren van de smaken

Bier is in Nederland traditioneel gezien vooral iets dat je samen drinkt. Een groot gedeelte van de waarde van een pilsje zat hem in het feit dat het bijdraagt aan een fijne avond. Marketing is hier volledig op ingericht, je ziet in elke reclame van een biermerk wel een soort gezellig feestje of iets dergelijks. Grote biermerken komen uit Nederland en dit heeft uiteraard bijgedragen aan deze associatie. De keuze tussen verschillende merken pils leek meer op het aanhangen van voetbalclubs dan van het oordelen op smaak. Sommige mensen zweren bij het ene merk pils en anderen noemen het slootwater. Iemand overtuigen van een ander merk pils was niet te doen. Bij speciaalbieren gaat het eindelijk weer eens echt om de smaak. Onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende soorten bier, en minder tussen merken. Men spreekt immers van IPA beer en niet van een specifiek merk.

Lokale brouwerijen

Door de intrede van speciaalbier op de gemiddelde avond een biertje doen is het mogelijk voor lokale brouwerijen om een marktaandeel te krijgen. Veel mensen willen zo authentiek mogelijke speciaalbiertjes, en een lokaal merk voldoet hier uitstekend aan. Het stimuleren van lokale economie is altijd goed, en wie weet is het ook nog wel een bijzonder lekker biertje. Het dorp van minder dan tienduizend inwoners waar ik woon heeft een eigen brouwerij, en dit bier is erg populair in het dorp. Mensen die dit bier kopen houden geld in de lokale circulatie en dit heeft een goed effect op de welvaart van de omgeving.